Alles over motoren

De plaatsing van de motor bepaalt gedeeltelijk het rijcomfort van de fiets. Er zijn 3 plaatsen op de elektrische fiets waar de motor kan zitten. Daarnaast is de kracht van de motor belangrijk. Het landschap waar je namelijk fietst is relevant voor de kracht van de motor die je kiest.

In het kort:

  • De plaats van de motor is van belang voor het rijcomfort.
  • Verschillende motoren hebben verschillende geluidsniveaus
  • Een krachtige motor is handig, maar let op de plek waar deze zit. 

Plaats van de motor

Er zijn 3 plaatsen waar de motor in de elektrische fiets kan zitten.

Motor in het achterwiel
Een motor in het achterwiel geeft je als het ware een duwtje in de rug. Dit wordt vaak als erg prettig ervaren mede doordat je eigen gewicht op dit wiel rust. In het achterwiel kan de extra krachtige 40 newtonmeter (Nm) motor worden aangebracht. Bekijk hier de elektrische fietsen met de motor in het achterwiel.

Motor in het midden van het frame
De Bosch, Yamaha, Shimano, TranzX of Gazelle en Raleigh Impulse motor zit in het midden van het frame en bij de trapas. Dit geeft een zeer krachtige ondersteuning, terwijl het heel natuurlijk aanvoelt. Door de plaatsing van de motor heeft de elektrische fiets daarnaast een laag zwaartepunt waardoor hij uitermate stabiel aanvoelt. Bij bijna alle E-mountainbikes met een middenmotor uitgevoerd, je hebt dan bij Bosch de nieuwe Performance CX (75Nm) Yamaha (80Nm) en bij Rotwild de Brose motor (90Nm).

Motor in het voorwiel
Bij een motor in het voorwiel wordt je voor je gevoel meer getrokken. Het gewicht zit in het voorwiel waardoor de elektrische fiets goed in balans is. Om doorslippen te voorkomen is de trekkracht van de voorwielmotor beperkt tot 33newtonmeter.

Motor voorwiel Middenmotor Achterwiel motor
Motor voor Motor trapas Motor achter

Het type motor

Er zijn motoren met en zonder overbrenging (dat wil zeggen interne tandwielen). Motoren zonder overbrenging noemen we ‘direct drive’ motoren. Door het ontbreken van borstels en tandwielen is de motor onderhoudsarm, betrouwbaar, maar vooral ook stil. Geluid is iets waar je jezelf tijdens het gebruik aan kunt gaan ergeren. Tijdens een proefrit merk je al snel of de motor geluid maakt of niet.

Wanneer je regelmatig in een heuvelachtig landschap fietst, is het verstandig om een elektrische fiets te kiezen met een krachtige motor. Idealiter zit een krachtige in het midden of achterin de fiets. Een té krachtige motor in het voorwielkan op losse of instabiele ondergronden onveilige situaties veroorzaken.

De kracht van de motor

Hoe meer newtonmeter (Nm), hoe krachtiger de motor is. Wanneer je regelmatig in een heuvelachtig landschap fiets, is het verstandig om een elektrische fiets te kiezen met een krachtige motor met 40 of zelfs 50 Nm. Idealiter zit een krachtige motor in het midden of achterin de fiets. Een té krachtige motor in het voorwiel kan op losse of instabiele gronden onveilige situaties opleveren.

Sparta, Batavus en Koga met Ion techniek maken gebruik van een borstelloze en tandwielloze motor. Direct drive noemen we dat. Door het ontbreken van borstels en tandwielen is de motor niet alleen bijzonder krachtig (trekkracht tot wel 50 Nm), maar ook nog eens slijtvast, betrouwbaar vooral ook stil. De ION® staat bekend om zijn geruisloze motor, zelfs de meest krachtige motor maakt geen geluid!

Bij de Bosch middenmotoren kun je kiezen uit de Active motor (50Nm) zit op de meeste modellen, Bosch Performance (60Nm) zit meestal op sportievere derailleur fietsen en de Bosch Performance CX (75Nm) alleen voor de E-mountainbikes. De middenmotor van Yamaha heeft altijd een piek vermogen van 80Mn, en de Brose alleen voor specialistische fietsen zelfs 90Mn.

Met al deze motoren ben je altijd verzekerd van een duurzame, betrouwbare en een comfortabele aandrijving.